"Ik wil een persoonlijke service en technische zekerheid"

Alles over Laadpalen en Wallboxen

Op deze pagina leest u alles wat u moeten weten over het opladen van uw elektrische auto. Lees meer over de oplaadmogelijkheden en meer informatie over het kiezen van de juiste laadpaal voor thuis.

Het opladen van uw elektrische auto kan op verschillende manieren. De snelheid van het opladen kan flink verschillen per oplaadmogelijkheid. Er bestaan gewone laadpalen en snellaadpalen.

Laadtijd elektrische auto

Hoe lang het duurt voordat uw elektrische auto volledig is opgeladen hangt af van de accu in de auto, het vermogen van de laadpaal en de omvormer in de auto.

Vrijwel alle laadpalen bij mensen thuis, in woonwijken en bij bedrijven zijn ‘gewone’ laadpalen. Afhankelijk van uw auto en type laadpaal duurt het doorgaans 6 – 12 uur om uw auto volledig op te laden.

De accu in de elektrische auto is voor 80% opgeladen in de helft van de totale laadtijd. De laatste 20% van de accu wordt altijd met een lagere snelheid opgeladen. Dit wordt gedaan om dat dit beter is voor levensduur van de accu.

Langs snelwegen vindt u de snellaadpalen (bijvoorbeeld van FastNed). Via deze snellaadpaal kunt u extra snel de accu opladen tot ca. 80%. Dit duurt doorgaans ca. 30 – 45 minuten.

Kan ik mijn elektrische auto opladen via een gewoon stopcontact?

Het opladen van een elektrische auto kan gewoon via een gewoon stopcontact. Echter wordt dit wel afgeraden om dit te doen. Eén van de redenen om dit niet te doen is de veiligheid. Er is namelijk geen beveiliging en begrenzer, hierdoor neemt het risico op brandgevaar toe. Als u wilt opladen via het gewone stopcontact, kies dan altijd voor speciale thuislaadkabel met beveiliging en begrenzer.

Een ander groot nadeel van het opladen van een elektrische auto aan een gewoon stopcontact is dat het erg lang duurt voordat de accu volledig is opgeladen. Voor een kleine auto met een kleine accu, kan het al snel meer dan 12 uren duren voordat de accu volledig opgeladen is.

Omdat er nadelen zitten aan het opladen via het normale stopcontact en openbare laadpalen, kiezen veel mensen voor een eigen laadpunt aan huis.

Openbare laadpalen

Er komen in Nederland steeds meer openbare laadpalen. Deze laadpalen staan bijvoorbeeld in  woonwijken, op bedrijventerreinen en bij bedrijven. Hieronder staat een overzicht een overzicht van alle oplaadpalen in Nederland.

Eén van de nadelen van een openbare laadpaal is dat u een hogere prijs betaalt voor de afgenomen stroom dan thuis. Een ander nadeel is dat u niet altijd verzekerd bent van een plekje. Het kan zijn dat alle openbare laadpalen bezet zijn.

Een snellaadpaal langs de snelweg is vaak nog duurder dan een normale laadpaal. Snelladen is daarom vooral interessant als 8 – 10 uren opladen via een gewone laadpaal niet wenselijk is.

Thuis Laadpaal

Wilt u op een betrouwbare, snelle en veilige manier uw elektrische auto opladen, kies dan altijd voor een laadpaal aan huis en laad niet op via het gewone stopcontact. Met een thuislaadpaal laadt u de elektrische auto sneller en veiliger op.

Ook is het opladen van een elektrische auto via een thuislaadpaal goedkoper dan bij een openbaar laadstation. En heeft u zonnepanelen, dan laadt u de auto ook nog eens zeer duurzaam en goedkoop op.

 

Alle voordelen van thuis laadpaal

  • Goedkoopste manier van opladen
  • Sneller en veiliger opladen
  • Heeft u zonnepanelen? Duurzaam en goedkoop opladen
  • Een thuislaadpaal is altijd toegankelijk

 

Hoe kiest u de juiste thuis laadpaal

Bij het kiezen van een thuispaal dient u met verschillende zaken rekening te houden. Hieronder leggen wij u graag de verschillen uit. Klik hier voor een uitgebreide uitleg.

 

1-fase of 3-fase

Bij het kiezen van een thuislaadpaal is het ook belangrijk om te weten of de elektrische auto 1-fase of 3-fase laden ondersteunt. Indien de auto 3-fase laden ondersteunt, dient in de woning ook een 3-faseaansluiting in de meterkast te zitten of te worden gerealiseerd.

Let op: niet alle auto’s zijn geschikt voor 3-faseladen.

Laadvermogen laadpaal

Bij het kiezen van de juiste laadpaal is het belangrijk om te weten wat het maximale laadvermogen van de elektrische auto is. Zo kan het vermogen van de laadpaal worden afgestemd op de auto. Dit heeft als voordeel dat de laadpaal de auto op de snelste manier oplaadt.

Bij een auto met een 1-fase lader is het maximale laadvermogen 3,6 kW of 7,4 kW

Bij een auto met een 3-fase lader is het maximale laadvermogen 11 kW of 22 kW

Laadpalen zijn zowel als 1-fase als 3-fase aansluiting leverbaar.

 

 Omdat auto’s met een laadvermogen van 3,6 kW niet meer worden geproduceerd, raden wij altijd aan om bij een 3,6 kW auto een laadpaal te installeren die 7,4 kW kan leveren. Het prijsverschil is niet groot en de kans is groot dat de volgende elektrische auto een 7,4 kW is.

 

Heeft u een auto met een 3-fase lader, en is de netaansluiting in uw woning niet 3-fase? Dan raden wij u altijd aan om de netaansluiting te verzwaren naar een 3-fase aansluiting.

Wilt u een laadpaal of een Wallbox

Een laadpunt op een paal wordt ook wel een laadpaal genoemd. Een laadpaal kan overal geplaatst worden. Er zijn wel altijd graafwerkzaamheden nodig om de kabel er naar toe te brengen.

Een laadpunt aan een muur wordt ook wel een wallbox genoemd. Een wallbox wordt bevestigd aan de muur van uw woning of garage. Een wallbox kan ook binnen in de garage hangen.

Er zit verder geen verschil in de werking van de laadpaal of wallbox. Het laadstation van beide is exact hetzelfde.

Wilt u weten welke netaansluiting in uw woning zit?

Inwoners van Friesland kunnen het vermogen van de huidige aansluiting bekijken op de website van Liander.

Door middel van het invullen van de postcode en de code op de stroommeter, krijgt u informatie over uw aansluiting.

 

Kies voor Dynamic Load Balancing

U wilt uw elektrische auto natuurlijk zo snel mogelijk volladen. Maar dit mag niet ten koste gaan van de stroomcapaciteit die in de woning nodig is. Dynamic Load balancing voorkomt overbelasting van de netaansluiting door de beschikbare capaciteit in het huishouden eerlijk te verdelen over de apparatuur die op dat moment stroom vragen.

Een slimme laadpaal met load balancing vraagt continue hoeveel vermogen er beschikbaar is voor het opladen van de auto. Door het toe passen van load balancing wordt de stroomcapaciteit dus optimaal benut.

Let op: niet bij alle laadpalen is het mogelijk om Dynamic Load Balancing toe te passen. Informeer daarom altijd of er Dynamic load balancing wordt toegepast bij uw installateur.

Alles over Dynamic Load Balancing

 

Hulp bij de keuze voor een thuis laadpaal

Wij helpen u graag met het kiezen van de juiste laadpaal. Wij werken vooral met het merk Alfen, maar kunnen ook andere merken zoals EVBox en New Motion.

Op basis van uw wensen en gegevens van uw elektrische auto bieden wij u geheel vrijblijvend een offerte aan. Wij helpen u met de keuze van de laadpaal en regelen uiteraard de volledige installatie.

Offerte aanvragen

 

 

Ons werkgebied voor het installeren van een laadpaal of wallbox is de provincie Friesland.

Wij installeren laadpalen onder andere in Harlingen, Leeuwarden, Drachten, Sneek, Heerenveen, Joure, Franeker, Dokkum, Wolvega, Lemmer, Bolsward, Bergum, Oosterwolde, Gorredijk.

Technisch zeker. Persoonlijk warm.